خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

مالیات Tax

سلام

اولا تشکر میکنم از نظرات پر محبتتون.

در ضمن دوستان، بزارید یه مطلبی رو خیلی کوتاه بگم. اینجا عناصری مثل جنسیت. سن، وضعیت ظاهری، پیشینه ی نژادی و چیزهایی از این قبیل به هیچ وجه قابل ملاک و استناد نیست، جز اینکه بصورت غیر مستقیم روی چیزی تاثیر بگذاره وگرنه اگر کسی به بصورت علنی هـیچ کدوم از اینها رو ملاک قرار بده خلاف محسوب میشه. برای مثال کسی نمیتونه بین دوتا کارمند یکی رو بخاطر جنسیتش انتخاب کنه ولی برای مثال اگر دو نفر با شرایط کاملا یکسان بخوان مهماندار هواپیما بشن، بخاطر طبیعت کار که احتیاج به دسترسی به سطوح بلند داره، کسی که قد بلندتری داره شانس استخدامش بیشتره. حالا در بحث مهاجرت هم همین قابل پیاده سازیه و تجرد یا تاهل به خودی خود امتیاز محسوب نمیشه. در ضمن اینجا جز بعضی موارد خاص، افراد به دو دسته ی کودک (زیر ١٨ سال) و بزرگسال (بالای ١٨) تقسیم میشن و کودکان احتیاج به اجازه پدر و مادر برای انجام خیلی کارها دارند.

حالا میریم سر بحث مالیات. اولا اینجا مالیاتی که ما میدیم در مقایسه با خیلی جاهای دنیا زیادتره. ولی حداقل میدونیم تقریبا تمام مالیاتمون خرج خودمون و اجتماعمون میشه.

در انتاریو ما سیزده درصد مالیات روی خریدامون میدیم که شامل سهم دولت فدرال و دولت ایالتی میشه. تا اونجا که من میدونم سهم دولت فدرال همه جا ثابته و هر دولت ایالتی یک مقدار مالیات میگیره تا جایی که  مثلا دولت آلبرتا بخاطر نفت خیز بودن و درآمد نفتش اصلا مالیات ایالتی نمیگیره و مردم آلبرتا فقط مالیات فدرال رو توی خریداشون میپردازند.

یکی دیگه از مالیاتهای شایع، مالیات بر درآمد و امواله که از فرمولهای خاصی محاسبه میشه.

برای اطلاعات بیشتر از مالیات های انتاریو به صفحه زیر مراجعه کنید.

www.fin.gov.on.ca/en/rates

چیز جالبی که در مورد مالیات هست برگشت مالیات آخر ساله، به این صورت که شما روی هر چک حقوق یه مقداری برای مالیات از دست میدی (مثلا من ده تا هیجده درصد ازم کم میشه).

حالا آخر سال من باید یه فرم برای دولت پر کنم و تو اون تمام درآمدها و هزینه ها به اضافه داراییهام رو اعلام کنم. اگر سرجمع اینا از یه حدی بالاتر باشه، من باید یه مالیات بر دارایی بدم، ولی اگر نشون بدم درآمد من زیر چهل هزار دلار بوده و همشم خرج شده (اجاره، حمل و نقل، خورد و خوراک، وسایل کار و ...) به من قسمتی یا همه مالیاتی رو که دادم برمیگردونند که در طول سال بعدی به مرور به حسابم واریز میشه.

این مالیاتی که ما میپردازیم جز خاصه خرجیهای دولت، خرج ساخت و ساز و آبادانی کشور، سرویسهای اجتماعی، هزینه های جاری مملکت، درمان و خیلی چیزهای دیگه میشه.

مساله ای که اینجا پیش میاد اینه که بعضی از افراد میگن ما آدمای سالم و فعال صبح تا شب کار میکنیم و جون میکنیم تا یک سری بیخانمان و پناهنده ( با حفظ احترام-تنها برای بیان مطلب) از پول ما کمک دولتی بگیرند و خرج کنند و با پول ما یک سری آدم عاجز و مریض که هزینه های بالایی دارند و حتی شاید این هزینه ها چندان به عمرشون اضافه نکنه درمان بشن، ما ترجیح میدیم پول خودمون رو خودمون برای موقع مبادا ذخیره کنیم و خودمون خرج درمان و نگهداری از خودمون رو در موقع مریضی و پیری بدیم و اینطوری سرجمع هزینه ی کمتری برای سرویسهایی که ممکنه یک روز احتیاج پیدا کنیم بپردازیم.

مساله اینه که کانادا و دولت کانادا یک سیستم داره و در عمل بصورت مجموع و حتی در مقایسه با بقیه ی ممالک پیشرفته ی دنیا این سیستم ( سامانه- که فکر نکنید فارسیشو بلد نیستم) خیلی خوب و بالاتر از حد انتظار جواب داده و تقریبا مثل بیمه شما هزینه ای میکنید که شاید هیچگاه ازش استفاده نکنید ولی این ضمانتی به زندگی شما میده و احساس امنیت اجتماعی رو در کل جامعه حکم فرما میکنه. به قول محمدتقی خان، ملک الشعرای بهار:

دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم و دیگران بخورند.


ارادتمند

رامین

نظرات 2 + ارسال نظر
امیرحسین یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 12:02 ب.ظ

سلام
یه سوال
با این وضع مالیات گرفتن ینی هر آخرسال باید بشینی خرج خونه و پول مصرفیتو حساب کنی و گزارش بدی؟
بعد ینی هیچکس نمیتونه یه پولی پس انداز کنه؟
ببخشید من اطلاعاتم کمه
مرسی
لطفا جواب بدین
آقا رامین ایشالله ک موفق باشی

اولا اون کار رو حسابدار برات میکنه
دوما معمولا اکه خیلی درامدت بالا نباشه یه جیزی بهت پس میدن
پول هم زیاد میشه پس انداز کرد ولی نمیتونی مثل ایران ملک و املاک بخربمالیاتش رو هم ندی

هومن سه‌شنبه 13 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 02:46 ق.ظ

سلام و خسته نباشید. ببخشید من یه مطلبی تو یکی از وبلاگ های دیگه خوندم نوشته بودن یک سوم در آمدتون رو باید مالیات بدید ولی شما میگی 10-18 درصد مثلا اینا خیلی فرق داره با هم . یک سوم خیلی زیاده مثلا کسی که 3000 دلار حقوق میگیره باید 1000 دلار مالیات بده بعد فقط برا خودش 2000 تا میمونه . ولی با این حرف شما تقریبا 300 - 400 دلار میشه که قابل قبوله واقعا ... یا مثلا فکر کنید یه شخصی که میخواد مثل من تازه مهاجرت کنه قطعا همراه خودش برای اوایل زندگی مقدار پول بیشتری میاره و اونو قطعا میذاره تو بانک ... اونوقت مثلا در نظر بگیریم که یه نفر 30000 دلار با خودش آورده باشه با حرف اون دوستمون (همون یک سوم مالیات) میشه 10000 دلار مالیات پرداخت کردن که ... میشه بیشتر توضیح بدید ؟

مالیات بر درآمد بصورت متغیره
بصورت کلی هر چه درآمد بیشتر، درصد مالیات بیشتر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد