خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

جواب چند سوال کلی

مثل همیشه سلام
رامین هستم، یک مسافر. هشت سال هم هست که کنگر خوردم، لنگر انداختم. فعلنم آویزونم قصد برگشت هم ندارم، لطفا اصرار نکنید، حتی شما دوست عزیز!
مخلص کل دوستان هستم.
در هفته گذشته در حساب اینستاگرامم (همه چیز باید ترجمه بشه، Account میشه حساب، Instagram در لحظه پخش کن) یه بحث داغی داشتیم که ترجیح میدم اینجا جمع بندی کنم.
یکی از دوستان پیشنهاد دادند که بنده به غیر از این مدل فعالیتی که دارم، با دریافت هزینه مشاوره مهاجرت بدم.
این بنده رو به فکر فرو برد که اگر بتونم ساز و کاری درست کنم که قابلیت دریافت هزینه از ایران باشه، بیام در مورد مطالعه و جمع آوری و ترجمه منابع همون سوالاتی که معمولا دوستان میپرسند (ججوری بیا کانادا؟ چجوری میشه کانادا اومد؟ من لیسانس کرم شناسی از دانشگاه سوربن ریردوژانیرو دارم، بیا منو ببر کانادا و غیره) رو بدم.
این ایده شدیدا با مخالفت دوستان مواجه شد. حالا اینجا میخوام یه جمع بندی بکنم.
اولا من وقتی ایران بودم خودم و خانوادم روی اینترنت خیلی فعال بودیم، همه چیز میخوندیم، تا آدرس خونه ها و مغازه ها و مدرسه های احتمالی رو هم در میاوردیم. این وسط یک سری سوالات بود که جوابش توی هیچ جایی نبود و تقریبا فقط یه ایرانی که شرایط ایران رو دیده، بعد رفته کانادا و شرایط اونجا رو هم تجربه کرده، یعنی تقریبا مسیر ما رو طی کرده بود، میتونست جواب بده.
اونموقع من در عین حال که دنبال جواب سوالات خودم بودم، به این فکر افتادم که خوب و بد نوشتن وبلاگ رو شروع کنم. اونموقع من فکر الان رو میکردم که حالایی که من کلی وقته اومدم اینجا کاملا مسیرم رو بصورت ادوانی و کتبی دارم که دوستان دیگه بخونن، یاد بگیرند و استرسشون کمتر بشه. در واقع من خیلی کم در مورد پروسه مهاجرت میدونم چون من از طریق والدینم اومدم. در واقع دامنه اطلاعات دست اول من در این حده که بابام پاسپورتم که ویزا توش بود داد دستم گفت برو اینو به اون آقاهه اون جلو نشون بده برو تو کانادا. من هدفم ارائه اطلاعاتی که دارم و تجربه های شخصیم در مورد کاناداست، نه اطلاعات خاصی در مورد روند و طریقه مهاجرت دارم، نه از مسائل خاص مثل مشاغل و تحصیلات عالیه اطلاعی دارم.
حالا طرح من این بود بشینم برای هر نفر جواب سوالاتش رو پیدا کنم و خوب این وقت و هزینه میخواد.
وقتی این ایده رو با دوستان در میون گذاشتم بازخورد خیلی بدی دیدم. یکهو همه یادشون افتاد که چون وکیل نیستم جوابهای قابل اعتماد برای مشاوره نیستم.
این دوستان متاسفانه فکر میکنند کسایی که در ایران به عنوان وکیل خودشون رو معرفی میکنند بالواقع از مدرسه حقوق Law School فارغ التحصیل شدند و بجای در آمد سالی صد تا سیصد هزار دلار اومدن ایران تا با چندصد دلار کار این دوستان رو راه بندازند. اینها بیشترشون فارغ التحصیل کالج هستند و کارمند حقوقی هستند. 
جواب تمامی سوالات به انگلیسی و از روی اینترنت قابل دسترسیه ولی بیشتر هموطنان عزیز بخاطر دلایل متفاوت مثل تنبلی یا بی حوصلگی یا عدم آشنایی با زبان نمیتونند جواب سوالاتشون رو پیدا کنند ولی با اینکه هلاک اومدن به کانادا هستند، نمیخوان بابت حرف (اطلاعات) پول بدند. ترجیح این دوستان بر اینه بنده کد تقلب کانادا رو بصورت اختصاصی بهشون بدم تا با زدنش در به چشم هم زدنی بیان کانادا.
اخیرا بعضی از دوستان شاکین که وقتی جواب سوال ما رو نمیدونی برو تحقیق کن بیار بده بهمون و از این طریق به "هموطنانت" کمک کن. بنده هم راه حل رو پیدا کردم، متاسفانه وقتی یکی خیلی مسرانه دنبال جواب سوالات کلی و بی ربطش هست به راهتی میشه باهاش کنار اومد:
١- اگر بگی فلان قدر هزینه بریز به فلان حساب،
٢- یا بگی شما لطف کنید اینطور و اونطور تحقیق کنید و یک مقاله بنویسید تا بنده به اسم خودتون با اطلاعات تماس خودتون و با ذکر منبع انتشار بدم تا حالا شما به "هموطنانتون" کمک کنید،
٣- یا بگی جوابش در این وبسایت هست که تشریف ببرید و خودتون مطالعه کنید،
طرف اصلا فرار میکنه که دستت دیگه بهش نرسه، و یک جورایی کلا جریان میپیچه!
دوستان من، تمامی اطلاعات مهاجرتی لازم از طریق وبسایت cic.gc.ca آمادست و فقط همت  میخواد که بشینی و بخونی و ترجمه کنی. اگر هم بخوای میتونی از وکلا، مشاوران مهاجرتی، دوستان و خانواده هم در زمینه های مختلف کمک بگیری، ولی ورژن بازی عوض شده، من دیگه کد تقلبش رو ندارم!

حالا بریم سراغ سوالات متداول:

-من چجوری بیام کانادا؟
بقیه معمولا با هواپیما میان، بعضیام با قایق میان، یکسری هم زیر آبی میرن و میان. حالا خارج از شوخی برای اومدن به کانادا اول بشینید و کشور کانادا رو مطالعه کنید تا مطمئن بشید کشور مطبوع شماست. بعد برید توی وبسایت cic.gc.ca و ببینید شرایط شما با کدوم روش مهاجرت همخونی داره. بعد هم یه فرم پر میکنی و پروسه مهاجرت رو شروع میکنی. اگر واقعا این کار برات سخته باید کمک بگیری ولی این شما هستید که مهاجرت میکنید، پس منتظر راه حل مفت و راحت نباشید.

-رشته من تو کانادا کار براش هست؟
بالاخره کار برای تمامی رشته ها در کانادا هست، کم و زیاد داره ولی جز اینکه فوق تخصص تغذیه سوسک حمام باشی، برای بقیه رشته ها یه جایی تو کانادا کار هست. بعضی رشته ها احتیاجشون بیشتره، بعضیا حتما باید استانداردهای اینجا رو کسب کنند که بعضا سخته (مثل پزشکی) ولی بعضیا خیلی راحت میتونند وارد بازار کار بشن (مثل آشپزا). برای بعضی رشته ها هم در جاهای خاص کار هست مثل متخصصین نفت و پتروشیمی در آلبرتا). برای اینکه اطلاعات دقیق پیدا کنید باید در سایتهای کاریابی مثل Indeed و Workopolis ببینید کار برای رشته شما چی هست و چه شرایطی رو باید داشته باشید (مثل مدرک، سابقه کار، آشنایی با سیستم خاصی و غیره). حتی میتونید با کارفرماهایی که فکر میکنید شرایطشون خیلی به دانسته ها و توانایی های شما نزدیکه تماس بگیرید، شاید راهنمایی خاصی به شما کردند یا به شما کمک کنند. همه چیز از یه سرچ گوگل شروع میشه.

-من اگر بخوام در کانادا ادامه تحصیل بدم چطوریه؟
به خدا قسم من پذیرش دانشگاه نمیدم، تا پارسال میدادما، ولی کلاهبرداری کردم دیگه اجازش رو بهم نمیدن. اونم مثل کار از گشت و گذار به انگلیسی در مورد رشته و دانشگاه های مورد نظرتون شروع میشه. اول ببینید کدوم دانشگاه رشته شما رو داره (لیستش تو اینترنت هست) بعد برید تو سایت دانشگاه شرایط پذیرش و هزینه و غیره رو ببینید. بعد (خصوصا در مقطع لیسانس به بالا) با دانشکده و اساتید مورد نظرتون تماس بگیرید. اگر جدا شما انگلیسیتون در حد خوندن سایت دانشگاه نیست شما یه یکسال از کمترین توانایی استفاده از زبان انگلیسی در سطح آکادمیک (ترجمش رو نودونم) عقبه پس اول برید زبانتون رو تقویت کنید و بعد اصلا به فکر تحصیل در خارج از کشور باشید.

-اونجا خونه و پول میدن؟
آره، اینجا کلی خونه و پول بی صاحب هست که دولت فقط منتظر شما ست بیای که تقدیمت کنن. آخه مگه جایی از دنیا چیز مفت به کسی میدن، تازه به یکی که مهاجر هم هست. اینجا با زحمت و کار و تلاش همه چیز هست ولی شما باید کسبش کنید، مفتی هیچی نمیدن. در کانادا کمکهای مالی دولتی و یا خونه های دولتی هست که در دسترس عموم هستش. ولی سیستم به شکلی طراحی شده که شما رو ترقیب به کار و تلاش بکنه. در ضمن اینکه روز اول شما برای این چیزا واجد شرایط نیستید، چون موقع ورود باید هزینه زندگیتون رو داشته باشید در غیر این صورت از همونجا میگن سر و ته کن برگرد از هر جا اومدی.
تنها چیزی که هست، اگر بصورت پناهنده بیای بصورتی که نتونی نیازهای اولیت رو تامین کنی، بهت در حد تامین نیازهای اولیت کمک میکنند.

-درس خاصی نخوندم، پولم ندارم، زبان بلد نیستم. چطوری بیام؟
دوست عزیز، اقامت در کانادا یک امتیازه که کشور کانادا به افرادی که بتونند عضو فعال و کوشا و مفید اجتماعش باشند میده. معمولا افرادی در کانادا موفق هستند که یا یه علم و حرفه ای بلد باشند و یا پول کلان برای سرمایه گذاری داشته باشند. برای شما بهترین راه اینه که اول سعی کنی در ایران موفق باشی و بعد به فکر مهاجرت باشی (میدونم سخته).

-در کانادا به مهاجرا احترام میگذارند؟ به مهاجرا کار میدن؟
بله، اینجا مهاجرها از بدو ورود یک عضو عادی اجتماع هستند و با توجه به همت و پشتکار و تواناییهاشون راه برای پیشرفتشون بازه. فقط این رو بدونید، در بدو ورود شما تازه زندگی جدیدی رو شروع میکنید و تا بیاید به این سیستم عادت کنید طول میکشه. بنظر من مهم این نیست که از کار ساده، حقوق پایین و محیط نا آشنا شروع میکنید، مهم اینه که اینجا تا حد خیلی زیادی جای پیشرفت بازه. این که میگم تا حد زیادی، منظورم اینه ممکنه شمایی که میاید اینجا هیچ وقت نتونید نخست وزیر کانادا بشید، ولی به احتمال خیلی قوی فرزند شما اگر بخواد میتونه نخست وزیر هم بشه. جالبه که الان یکی از وزرای کابینه ی فدرال یک خانم مهاجر افغانی که مدت زیادی هم در ایران زندگی کرده. از طرفی هم که فخر ایرانیان کانادا جناب آقای رضا مریدی هستند که عضو مجلس انتاریو و در دورانی وزیر آموزش و پرورش (فکر کنم) بودند. کانادا سرزمین مهاجرین هستش، فقط متاسفانه معدود افراد ایرانی بخاطر دید، رفتار، عادتها و انتظارات غلط در این اجتماع موفق نمیشن. ولی شهرداری پارسال درختهای اسکناس رو کف بر کرده، بی تلاش هیچ چیز عایدتون نمیشه.

-چقدر پول برای بدو ورود بیارم؟
هرچی بیشتر بهتر. چندتا نکته رو باید در نظر گرفت. اولا دفعه اولی که میاید هرچقدر بخواید میتونید بدون پرداخت مالیات پول بیارید چون میخواید یه زندگی رو شروع کنید پس هر مقدار پول قابل توجیحه، البته باید اعلام کنید ولی مالیات نمیدید (تا جایی که من میدونم) ولی دفعات بعد پول بیش از ده هزار دلار کانادا رو باید اعلام کنید و مالیاتش رو بدید. در ضمن اینکه چقدر نیاز دارید کاملا بستگی به سبک زندگیتون داره. به تخمین من شما پنج هزار دلار برای ورود لازم دارید. پول ماشینتون رو جدا حساب کنید. برای خرج ماهانه برای نفر اول ماهی دو هزار دلار و برای افراد بعدی نفری پونصد تا هزار دلار در نظر بگیرید. حالا ببینید تا چند ماه نمیخواید کار کنید در ضمن اینکه چقدر میخواید راحت و پر زرق و برق زندگی کنید. به نظر من برای اطمینان خرج یکسالتون رو بیارید که میشه حدودا پنجاه هزار دلار برای یه خانواده سه یا چهار نفره.

حالا سعی میکنم اگر چیز دیگه ای به ذهنم رسید باز اضافه کنم.
مثل همیشه از طریق اینستاگرام @ramincanada در خدمت شما هستم.

ارادتمند
رامین
نظرات 7 + ارسال نظر
آنی دوشنبه 1 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 06:58 ق.ظ http://ghooghi.blogspot.com

باحال بود.

مجید سه‌شنبه 2 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 06:38 ق.ظ

سلام. من یه کار خوب بلدم. متخض هستم توش.
اما تا بحال کسی از فامیل نرفته کانادا. چه برسه به من. ولی من دلم می خواد برم. یجور هدفمه. کاش فقط بگی با چقدر پول میتونم برای اولین بار برم؟.. حالا باز می گی خودت برو بخون....

بستگی داره
جوابتون رو به این پست اضافه میکنم
البته در پستهای قبلی این رو گفتم ولی ...

زهره جمعه 12 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 11:50 ق.ظ

خیلی با حال بود منم از وقتی از کانادا برگشتم با این جور سوالات گلاویزم و کلی وقتمو میگیره بعد یکسال یاد گرفتم چی بگم : هر کی میرسه میگم حق مشاوره میگیرم کلا انگار دانا به همه امور میشه و کلا دیگه هیچی نمیپرسه!و حاضر نیست هزار تک تومنی بابتش بده بامزس یعنی زمان من ارزش نداره!! منم دیگه فقط به کسی که خودش رو تکون داده یکم سرچ کرده و حالا جای خاصی گیر کرده کمک میکنم نه کسی که حاضره 10 ساعت تو تلگرام باشه ولی 10 دقیقه وقت نذاره تو گوکل سرچ کنه و بیاد 10 ساعت وقت من رو بگیره!!

شما چرا کانادا نموندید؟

Reza شنبه 13 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 08:03 ب.ظ

با سلام خدمت دوس عزیزم رامین جان.امیدوارم همیشه حالتون عالی باشه.جا داره همین جا از کل این اطلاعاتی که در اختیار ما میذاری٬تشکر کنم.من ۲سال سابقه نت ایرانو دارم یا همون صنعت بزرگ mlmفروش مستقیم.خواستم از شما خواهش کنم و ببینم اطلاعاتی از صنعت فروش مستقیم تو کانادا داری؟چون خیلی اشتیاق اینو دارم که اونجا نت کار کنم.

سلام
پس از پرداخت مبلغ مشاوره بنده اطلاعات کاملی از وضعیت شغلی و تحصیلی شما در کانادا براتون فراهم میکنم.
برای طریقه مهاجرت با بنده یا یک مشاور مهاجرت تماس بگیرید.
اما از لحاظ کلی شما میتونید در کانادا موفق باشید.

ارادتمند
رامین

مجید شنبه 13 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 11:52 ب.ظ

برای جواب سپاسگزارم.

sara سه‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 04:08 ب.ظ

سلام
خیلی خوشحالم برگشتید.
از نوشته هاتون خیلی استفاده می کنم .
ممنونم

ممنونم

لیلی شنبه 25 دی‌ماه سال 1395 ساعت 01:55 ق.ظ

سلام
ممنون از مطالب جالبتون
یه چیزی خیلی ذهنمو به خودش مشغول کرد فکر کنم اون خانم افغانی مامان دوست من باشه که البته یه مدته ازش بیخبرم
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد