خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

ترس روز اول 1

سلام


اولا امروز دوباره بعد از خیلی‌ وقت اومدم یه سریع بزنم و یه کامنتی خوندم. از کلیه دوستان چه اونا که نظر دادن یا حرف مثبتی زدن تا دوستانی که خانمایه فامیل ما رو مورد عنایت قرار دادند بسیار ممنونم.


اینم بگم که برای این کم مینویسم چون کامپیوترم رو عوض کردم و کیبورد فارسی ندارم پس باید برم بهنویس فینگلیش بنویسم و بد بشینم تصیحش کنم.


حالا بریم سر اصل موضوع، جریان از اینجا شروع شد که یه آقایی از طریقه وبلاگ با بنده تماس گرفت و بعد که اومد اینجا بنده کاری که می‌تونستم (البته با کلی‌ کم‌کاری) براش کردم و چیزیی‌ که بلد بودم رو بهش راهنمایی‌ کردم و این مقدمه ای شد برای اینکه دوباره یاد مبحث مهاجرت به کانادا و دوستان مهاجر بیفتم.


دوستان، نگاه کنید، مهاجرت یه اقدام خیلی‌ بزرگ و مهم در زندگی‌ و معمولان دوستانی که مهاجرت میکنند(نه مسافرهای مهاجر که میان کانادا ولی‌ خرجشون از ایران تامین می‌شه و همشم توی منطقه ایرانی‌ و در فرهنگ ایرانی‌ میمونم) یه تغییر خیلی‌ بزرگ در زندگیشون براشون اتفاق میافته و توی ایران همه چیزشون رو میذارند و به دلایلی میان اینجا تا زندگی‌ جدیدی رو از پایه و اصل بنا کنند.


حالا که اومدن اینجا اولا محیط روز اول براشون ترسناکه، روز دوم جالبه(شکل فیلماس) روز سوم غریبه و روز چهارم دیگه دردسر زاست چون حالا دیگه باید زندگی‌ واقعی‌ رو شروع کرد، از گرفتن مایحتاج روزمره تا اجارهٔ خونه و تهیه اساسیه، بعد رفتن واسه مدرسه بچها و بعد هم کلاس زبان و کار بزرگترها.


حالا این وسعت به نظر من بچها چون به قول معروف عقلشون نمیرسه (ببخشیدا) خیلی‌ راحتند. میگی‌ نه حالا بذار بقیشو بگم.


بچه کار سختش اینه که بره مداد و دفتر بگیر ولی‌ باباش باید بره خونه و ماشین بگیر. بچه نمیترسه یه چیزی بگه کسی‌ نفهمه چون بالاخره اینقدر میگه و ادا در میاره تا طرف بفهمه ولی‌ بزرگترا بخاطر غرورشون خیلی‌ وقتا حتی سعی‌ می‌کنن از جاهای ایرانی خرید کنن و با ایرانیها معامله و معاشرت کنن که راحت باشن. در ضمن اینکه دنیای بچه‌ها‌‌م ساده تره و کاری با پلیس و قرارداد، کردیت کارت و اینا ندارند.


بچها خیلی‌ زودتر از والدین توی محیط وارد میشن، زبان یاد میگیرند و به جرات می‌تونم بگم بد از یک سال خیلی‌ از والدینشون در زندگی‌ جدید جلو می‌زنن و می‌تونن حتی کمک والدین هم بکنن.


واسه اینکه تکلیف بچها معلوم شه اولین کار اینه که بعد از پیدا کردن اقامتگاه دائم با یه مدرسه تماس بگیرید، برند یه تست تعیین سطح واسه ریاضی‌ و زبان بدند و بعدم برند سر درس و مدرسشون. حالا دیگه اونا خودشون میرند جلو و پیشرفت میکنند. فقط یه مورد که اونم اگر بچها نتونند توی مدرسه بعد از ۱-۲ هفته دوستی‌ پیدا کنند لازمه والدین وارد عرصه بشند و با مدرسه تماس بگیرند تا مشاورن مدرسه طوری این مشکل رو حل کنند و با راهنمایی‌ بچه یه‌جوری توی سیستم و جمعها واردش کنند. اینم بگم که مشاورهی مدارس اینجا درسته خوب و بد دارند ولی‌ از مشاورین مدرسه توی ایران خیلی‌ بیشتر کار میکنند و کار آمد تارند.


شما باید درک کنید که چون اولا محیط براتون غریبه و کلی‌ کار هست که باید انجام بدید، و در ضمن مسائل عاطفی هم براتون مطرح خیلی‌ طبیعیه که کلی‌ ناراحتی‌ داشته باشید و مضطرب باشید و این ناراحتی‌ فقط راهکارش رفتن روی برنامه درست و سرگرم شدنه جز اینکه در مواردی واقعاً من زندگی‌ روزمره بشه و علائم بیولوژیکی مثل ریزش مو یا حساسیت پوستی‌ (لکه یا ...) یا مشکلات از این قبیل پیش بیاره، در غیر این صورت فقط به خودتون مسلط باشید و سرتون به کار و تفریحتون باشه.


حالا یه مشکله دیگه یی‌ که پیش میاد مشکله کار. عزیز من درک کن که اومدی توی یه مملکته قریب با یه قوانین و نظامهای جدید که تو کمتر باهاشون آشنایی‌، حالا باید از کارهای یکم پایین تر شروع کنی‌، هی‌ چیز یاد بگیری و ترقی‌ کنی‌ و به سطوح بالاتر برسید. البته اینجا دوباره باید ذکر کنم نه اینکه بشینید تو سری بخوریدا، اگر کسی‌ یک ذرّه توی حقوقتون اجحاف کرد بزنید باباشو از راه قانونی‌ در بیارید، ولی‌ تا زمانی‌ که محل کار براتون اموزندس و همکاراتون باهاتون واقعاً همکاری و مساعدت میکنند و کارفرما حقوقتون رو درست میده و سلامت و بهداشت روانیتونم در نظر میگیره فقط سعی‌ در پیشرفت و آموزش بهتر و سریعتر بکنید و با فکر کردن به پست قبلیتون توی ایران برای خودتون ناراحتی‌ ایجاد نکنید.


من میدونم که نمی‌تونم همه چیز رو یجا و یه‌روزه بگم ولی‌ بعدن بازم مینویسم براتون


فعلا خدا نگهدار


ارادتمند


رامین

نظرات 30 + ارسال نظر
عماد دوشنبه 17 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 09:55 ب.ظ

با سلام
اگه میشه و تونستی راجع به موضوعات زیر هم یک مطلبی بنویس.
1-امنیت در کانادا
2-میزان جرم و جنایت در کانادا
3-قاچاق تو کانادا هست؟مخصوصا از نوع مواد مخدرش؟
4-تو کانادا گروه ها یا دسته های مافیایی هست؟
5-پارتی بازی هست؟در سطح کلان منظورمه؟
6-اگه قاچاق هست چه جنسها یا چیزهایی بیشتره؟
7-امنیت در محلات مختلف و حضور پلیس چه جوریاس؟
8-بیشتر قاچاقچی از چه ملیت هایی هستند؟
9-سعی بیشتر راجع به فرهنگ ها و خلق و خوی مردم کانادابنویسی.
10-مرزها رو چه جوری کنترل می کنند؟بیششتر بر پایه نیروی انسانی عمل می کنند یا با تجهیزات مثل رادارها؟
11-تو کانادا رشوه کاربرد داره؟
در آخر تشکر و آرزوی موفقیت

فرنوشی سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:26 ب.ظ http://jujutighi.blogfa.com

خاطراتت رو خوندم خ برام جالب بود
منتظره بقیه اشم لینکیییییییییییییییییدمت اگه میشه آپ کردی ب منم خبر بده موفق باشی

sanaz دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:52 ب.ظ

salam,az harfhaye khobetun mamnunma har do mon tahsil karde hastim vali bavae darim aval bayad karhaye sathe paiin dashte bashim vali peida kardan kare sathe paiin ro mishe rahat peyda kard?? va aya javabe kharje zendegio mide ??? age pasokh bedin vaghean azatun mamnun misham

هادی شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:47 ب.ظ

سلام رامین عزیز
من تمام مقاله هایت را کام خوندم. واقعا روان ومفید به شرح مطالب پرداختی. انگار که من یه کتاب رمان رو میخوندم. بهت تبریک میگم بخاطر استعداد خوبت در نویسندگی و فهم بالا و حس انسان دوستیت برای کمک به هموطن هایت. فکر میکنم اگر اینکار رو ادامه بدی میتونی یه نویسنده بزرگ و محبوب باشی.من مهندس عمران از تهران و در یک دفتر خدمات مهندسی ساختمان کوچک برای خودم کار میکنم. خیلی دوست دارم به آمریکا یا کانادا مهاجرت کنم البته بیشتر تمایل دارم با پول زیاد بیام اونجا چون ۳۷ سالمه و نمیتونم از صفر شروع کنم.میخواستم بدونم اونجا هم میشه مثل ایران خودمان ساخت یک ساختمان را بدست بگیریم و بقول معروف بساز و بفروشی کنیم؟

نه
اینجا بطور معمول ساخت و ساز دست شرکتهای بزرگه.
افراد معمولا کار مرمت میکنند

میثم سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:17 ق.ظ

سلام
امید وارم که همیشه شاد و پر انرژی باشی
خوشا به سعادت از صمیم قلبم میگم چونکه کاندا سرزمین آرزو های کودکیم بوده و الانم بعد ۲۸ هست داداشم مقیم استرالیاست دنبال اینم که برم اونجا ولی اصلن دوست ندارم فقط کانادا میشه بگی یکی مثه من که پول قانونی رفتن ندارم چطور میشه برم مرررررسی

پدرام سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:50 ب.ظ

سلام رامین جان .... واقعا به خاطر این اطلاعاتی که میدی ازت ممنونم.............یه سوال اساسی دارم.شاید تکراری باشه ولی خواهشا جواب بده.به .ببین من الان کارشناسیمو دارم میخوام واسه ارشد و دکتری بیام کانادا تورنتو.........به نظرت با 50 میلیون بشه اینکارو کرد؟؟؟؟ یعنی دخل و خرج آدم در میاد؟؟؟ حالا اونجام اگه شانس بیارم کاره نیمه وقت پیدا کنم؟؟؟ لطفا جواب بده

خیلی سخت میشه
شما حد اقل سی هزار دلار نیاز دارید

dementor پنج‌شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:18 ب.ظ http://www.dementor7.blogfa.com

سلام دوست عزیز
وبتون خیلی قشنگه باید یه روز حسابی خاطراتتون رو بخونم
خوشحال میشم به وب ما هم سری بزنید
منتظرتون هستیم

محسن پری شنبه 13 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:09 ب.ظ

با سلام من از خوانندگان شما هستم وهمه نوشته هاتون رو خوندم .میشه بیشتر بنویسید.یک پرسش کلی اگر زمان به عقب برمیگشت باز هم مهاجرت میکردید .؟چرا؟با تشکر فراوان از وقتی که میگذارید. محسن

فاطمه دوشنبه 26 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:35 ق.ظ http://lineoflove.blogfa.com

سلام..
امروز کسی که خیلی دوسش داشتم مهاجرت کرد کانادا..
میدونم جای خوبیه اما شما اونجا بهتون خوش میگذره؟

بله
انشالله شما هم بیاید

ولش چهارشنبه 28 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:41 ب.ظ

سلام نمیدونم چرا وقتی پیدات کردم که دیگه نمینویسی اما مطالبت واقعا برای من که تا یه سال دیگه دارم میام اونجا عالی بود و همه نکته هاشبه دردم خورد مخصوصا مدرسه و دانشگاه و کلاس زبان.خواهش میکنم اگه نظرمو خوندی بازم بنویس

چشم، بازم مینویسم

قندیل پنج‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 08:18 ب.ظ

سلام وبلاگ خیلی جالبی دارید چرا ولش کردید و ادامه ندادید؟

کمبود وقت، حوصله و امکانات.
الان دوباره شروع کردم

مریم طاهری جمعه 30 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 04:25 ق.ظ

سلام.یه جا تو سایتتون خوندم که یه اشاره کوچک کردید که شاید برگردم ایران یا شایدم در رفت و امد ایران و کانادا باشم.دروغ چرا دلم میخواد ایران باشید و اون سختیهایی که اونجا تحمل میکنید اینجا البته از نوع دیگرش رو تحمل کنید و استعدادتون رو برای این خاک و مردمی که عاطفه بهتون دارن خرج کنید.البته این دل خواه منه تا دل خواه شما چی باشه که اجرا کنید. طولانی شد ببخشید اینم چون امشب نشستم کل وبلاگو از اول تا اینجا خوندمه.یه کم ایرانی ها بگید.دوستی دارم که یک ساله مونتراله .میگه ایونجا ایرانیا خیلی لشون نمیخواد هم دیگه رو بشناسن.شما از تجربیاتتون بگین.ممنون

Bta یکشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:44 ق.ظ

واقعا مفید و به درد بخوره.الان ساعت 6 صبح و من همچنان درگیر خوندنم.اگه میشه دوباره id تو میدی ازت چند تا سوال داشتم.من همه ی کارام تقریبا درست شده ولی یه چیزی که اذیتم میکنه اینه:من دارم برای درس با دوست پسرم میرم.خیلیم درس خون و مستقلم.از اینکه کسی و نداریم و تنهاییم میترسم.ایا اونجا میتونیم گلیم خودمون و از اب بکشیم بیرون؟خانواده مون نیستن سخت نیست؟

سونیا شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:30 ب.ظ

سلام
فوق العاده نوشتی
ممنون

جلال الدین شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 04:31 ب.ظ http://jalaleddin74.blogfa.com

be weblage man ham sar bezan man ham moqime tajikistan hastam age khasti mitunim tabadole link konim :)
www.jalaleddin74..blogfa.com

mehran جمعه 27 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:27 ب.ظ

سلام آقا رامین از وبلاگ زیبایت ممنونم تا حالا اطلاعات زیادی در مورد فرهنگ و آداب کانادا به دست آوردم اگه بتونی چند تا از عکس هایی دیدنی و از کانادا که خودت گرفتی بگذاری ممنون می شم

mehran شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 05:43 ب.ظ

آقا رامین واسه من دعا کن که بتونم بیام اونجا

amir سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:44 ب.ظ

سلام. می دونم سرت شلوغه! ولی اگه می تونی جوابمو بده.

من الان 16 سالمه و می خوام برنامه ریزی کنم که برای دانشگاه برم اونور. فکر نمی کنم خیلی وضعیت مالی ام خوب باشه می خوام بدونم برای تحصیلی باید چقدر پول داشته باشی ؟ خیلی ممنون برای این زحماتت!

رضا بقائی فر چهارشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:23 ب.ظ

سلام دوست من امیدوارم توی این راه موفق بشم. از راهنماییت خیلی خوشم اومد.

محدثه جمعه 18 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:55 ق.ظ http://rozha14.persianblog.ir

وبلاگ جالبی دارید
به من هم سر بزنید

jj دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:51 ب.ظ http://tahoorakhanoom.blogfa.com

سلام من دارم میرم کانادا ازت مشاوره می خوام بیا وبم بنویس

مریم سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:09 ب.ظ

سلام از وبتون ممنون .من همه ی مطالب وبتون رو نخوندم راستش از این که گفتین از این که اومدین کانادا خیلی خیلی راضی هستین و این که کانادا سرزمین ارزوهاست یکم ناراحت شدم راستش فکرمیکردم یا دوست داشتم همه ی ایرانیا که از ایران میرن دلشون خیلی واسه ایران تنگ شه و همش خاطرات وطن رو به یاد بیارن و دلشون بخواد حتما یه روز برگردن واز این چیزای رومانتیک ولی خب مثل این که اینجوری نیست .به هر حال خیلی ممنون من این جور نوشته ها رو دوست دارم دوست دارم بفهمم اون ور چه خبره

ستاره یکشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:06 ق.ظ http://www.1392setareh.blogfa.com

اگر میشه بیشتر راجب مدارس کانادایی بنویسید (ممنون)

چشم

سی سه‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:04 ب.ظ

عالی بود.بی صبرانه منتظر توضیحات بیشترت هستم.

حسن یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:13 ب.ظ

مسخره کردی مارو...
من خودم اونجا بودم و خواهشا یه کم در مورد تضاد طبقاتی،فقر،مالیات سنگین،دیکتاتوری حاکم و مردم بی شعورشون که مشتی هندی و چینی هستند هم بگید.مرسی

والا ما که اینجا نود و پنج درصد کانادایی هستیم، چهار درصد مهاجر تازه وارد، یکى دو درصد هم مهاجر غیرقانونى
مردم کانادا همه مهاجرند، با پیشینه هاى مختلف، و به احتمال زیاد شما بخاطر همین نگاه نژادپرستانه از کانادا زیاد خوشتون نمیاد
دو مورد بقیه (تضاد طبقاتی،فقر،مالیات سنگین،دیکتاتوری حاکم) هم ما که بیشتر اینا رو توى ایران دیدیم.

محمد رضا یکشنبه 3 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 01:40 ق.ظ

خیلی خوب مینویسی مشکلاتو میگی -لطفا اگه میتونی بیشتر ادامه بده- ممنون

هادی جمعه 8 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 02:14 ب.ظ

مملکت غریب نه قریب

چشم
ببخشید

حامد چهارشنبه 18 دی‌ماه سال 1392 ساعت 10:00 ب.ظ

سلام رامین خان گل
من بچه فلکه احمد آباد اصفهانم.زاینده رود هم خشکیده...اما مردمش هنوز نخشکیدن.پرچم اصفهان هنوز بالاس
دانشجوی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکیم.ارشد تهران میخونم.دوست دارم مهاجرت کنم کانادا...توکل به خدا
رامین خان اونجا بورسیه تحصیلی گرفتن چطوره؟سایت معتبری که بورسیه های دانشگاهی اونجا را معرفی کنه ؟کار راحت گیر میاد؟
حق پناهت

بورسیه دانشگاهى براى شهرونداى کانادا زیاده ولى در مورد مهاجرین مطلع نیستم
www.scholarshipscanada.com/
www.studentawards.com
کار هم نسبتا راحت پیدا میشه، فقط احتیاج به سطح زبان مناسب و سابقه کار کانادایى داره

HealthOne Optical پنج‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 02:17 ق.ظ http://healthoneoptical.wordpress.com/

چرا دیگه آپدیت نمی کنید؟؟

اجازه بدید
آپدیت هم میکنیم

Tirdad سه‌شنبه 6 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 06:16 ق.ظ http://romanianbeautifullplaces.blogsky.com/

salam man romani zendegi mikonam raziam

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد