خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

بیمه توسط محل کار

سلام
ارادت فراوان خدمت تمامی دوستان عزیز، اونا که چشم دیدن ما رو هم ندارن، به اونا هم سلام عرض میکنیم، شاید عداوت رو با ما گذاشتن کنار.
خلاصه میرم سر اصل مطلب.
اینجا بیمه بیکاری دولتیه، که بهش Employment Insurance یا به اختصار EI میگن. این بیمه برای وقتیه که شما از کار بیکار میشید، که بسته به سابقتون تا چند ماه مادامی که آماده به کار باشید، یعنی مثلا بیرون از کشور نباشید یا مدرسه نرید، بهتون تعلق میگیره.

همچنین، در بیشتر کارهای رسمی و بلند مدت شما از طریق کارفرما بیمه تکمیلی میشید که به بیمه سلامتی شما اضافه میشه. لازم به یادآوری تمام کانادایی ها بیمه سلامتی دارند که بیشتر خدمات درمانی به جز دارو و عینک و آمبولانس و دندونپزشکی و چندتا چیز دیگه رو پوشش میده (مطمئنم در مورد citizen و permanent resident مطمئنم ولی کسایی که هنوز PR شدن رو مطمئن نیستم).
حالا بیمه تکمیلی کارفرما عینک و دارو و آمبولانس و دندونپزشکی رو هم تا یه سقفی پوشش میده.
معمولا این بیمه سه، شش یا نه ماه بعد از استخدام و شروع به کارتون بهتون تعلق میگیره. بعضی جاها یه هزینه ای بابتش ازتون کسر میشه، بعضی جاها خود کارفرما هزینه رو تقبل میکنه.
بیشتر افراد در کانادا بیمه تکمیلی دارند، حالا یا از طریق کار، یا مدرسه یا خدمات اجتماعی.
حالا این وسط معمولا تمامی بیمه ها (بیمه کار، مدرسه، اتومبیل، بیمه کردیت کارت، یا غیره) بیمه عمر هم دارند ولی حتی اگر هیچکدوم هم نداشته باشند بیمه عمر جداگانه در دسترسه، که نسبت به سن و عادتهای زیان آور و سلامتی شخص هزینه ماهیانش فرق میکنه. مثلا برای من یه مرد سالم و غیر سیگاری و با سن بیست و پنج سال بدون مشکلات عمده سلامتی برای پوشش دو ملیون دلار حدود ده دوازده دلار در ماهه.
بیمه های عمر معمولا یک تا دو ملیون پوشش دارند، که میشه تا سه چهار ملیون هم بالا برد. لازم به ذکر هست که بیمه عمر میتونه بصورت تخصصی هم باشه، مثلا افرادی که بسیار پولدارند میتونند از شرکت بیمه یک بیمه خاص بخوان که مثلا اون شرکت یک تا دو هفته کل زندگی اونها رو زیر نظر میگیره تا بهشون نرخ بده.
خدمات درمانی در کانادا کیفیت متوسطی داره اما بیشترش رایگان هستش. یعنی شما اگر نیاز به عمل جراحی داشته باشید، در شرایط معمولی هیییییچ مبلغی پرداخت نمیکنید جز اینکه درخواست خاصی داشته باشید، مثل اتاق خصوصی یا غذای خاص.

مثل همیشه جوابگوی سوالات مرتبط دوستان هستم.
ارادتمند
رامین