خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

گرگها بدانند !!!

سلام  

واقعا حالا با دیدن آقای مهندس موسوی و خانم دکتر رهنورد به صحت این نکته پی میبرم که پشت سر هر مرد موفقی حتما یک زن موفق هست ! 

 

 

 

 

ارادتمند

 رامین

بالاخره اومدم تورنتو

سلام 

ارادتمند همه دوستان قدیم و جدید هستیم . 

بالاخره بعد از یک ماه اومدیم تورنتو ! تورنتو در نگاه اول شهر شلوغی به نظر رسید با ساختمونای بلند که فقط توی مرکز مونترال میشد مانند اونها رو دید ولی بعد فهمیدیم نه بابا فقط شلوغ نیست و امکانات هم در اون فراوونه ! 

اینجا بر خلاف مونترال که اتوبوسها تقریبا ۳۰ دقیقه یکبار میومدند اتوبوسها تقریبا ۵ دقیقه یکبار میان (تجربه شخصی) 

توی مونترال همشون سیاه پوست بودند چون زبان کشورهای آفریقایی فرانسه هست و برای همین بهشون خیلی راحت ویزای کبک رو میدند ولی اینجا مثل مور و ملخ چشم بادومی از جنوب شرقی آسیا و ژاپن اومده ! مهم ترین مشکلی که با جوامع چشم بادومی پیدا میکنید اینه وقتی با یک کدوم حضوری قرار میگذری و بعد میری و بر میگردی نمیتونی تشخیص بدی با کدوم قرار گذاشتی چون همشون شکل هم هستند . همه ی این چشم بادومی ها نه ابرو دارند و نه چشم و نه بینی و این که برای ما ایرانی ها بین خودمون مثل رادار میمونه اینجا مشکل ایجاد میکنه ! 

خونه ما تقاطع یابون یانگ و فینچ توی یک مجتمه آپارتمانی با چهار آپارتمان ۲۰ طبقه که ما توی یکی از آپارتمانها طبقه هشتم میشینیم ! 

اینجا کلا همه چشم بادومیند ! بعضی از این چشم بادومی ها مهربون و خون گرمند و بعضی دیگه مثل برج زهر مار ! 

البته اینجا نژادهای دیگه هم هستند که شاخص ترین بعد از چشم بادومی ها هندی ها هستند ! 

بقیه نژادها که مشتمل از اروپایی ها و مردم خاور میانه میشند تقریبا غیر قابل تشخیصند و از نظر چهره و لباس با هم یکدستند ! 

اینجا با هر کسی حرف میزنی باید اول ازش به فارسی بپرسی که فارسی بلده یا نه چون توی همین چند روز ۳-۴ مورد برای من پیش اومد که با یارو انگلیسی حرف زدم و تا با خانواده فارسی حرف زدم یارو هم شروع کرد فارسی حرف زدن ! 

این چند روز کارهای اساسی کردم و مثلا توی کتابخونه عضو شدم یا بیمه درمانیم رو درست کردم یا امتحان زبان دادم ! 

امتحان زبانش خیلی سادس ولی باید حول نکنی ! من امروز امتحان دادم و کلاس سوم قبول شدم که البته اگر حول نشده بودم بیشتر هم قبول میشدم ! ( کلاس سوم هم خوبه ولی من بیشتر از خودم انتظار داشتم ) 

اینجا ایرانی ها برای ارتباط با جامعه یکم مشکل پیدا میکنند چون مثلا باشگاه ورزشی زنونه و مردونه با همه یا استخر زنونه و مردونه ی جدا نداریم یا باید با خانم ها دست بدی یا که یکم برای منی که توی یک مملکت بسته بزرگ شدم سخته ! 

بابا زن صاحب خونه اومده بود دیدنمون ... اولا که سرزده اومدند و ما هم با همون لباس خونه که بودیم ازشون پذیرایی کردیم و اصلا هم ناراحت نشدند ... در ضمن موقع رفتن همه رو بغل کرد ... داشتم از خجالت آب میشدم ولی خوب اینم یکی از قوانین خارجه و باید بهش عادت کرد ! 

دوستان پیشنهاد میدند برم توی یک قهوه فروشی یا رستوران کار کنم چون هم حقوقش خوبه و هم زبانم راه میوفته ولی هنوز تصمیم نگرفتم ! فعلا که نمیرم تا بعد ببینم چی میشه !!!! 

جمعه هفته دیگه امتحان ارزیابی برای ورود به مدرسه دارم و کلا نمیدونم چی باید بخونم !!! احتمالا تا اون موقع یه نگاهی روی درسهای خودم میکنم ببینم چی میشه ! 

فعلا دیگه باید برم 

ارادتمند 

رامین

شور انتخابات

سلام 

نمیدونید که چقدر خوشحالم از اینکه ایران سراسر پر از شور انتخاباته و از خدا قلبا میخوام که نامزدی رو به موفقیت برسونه که اصلح باشه و مملکت رو از این بدبختی و فلاکت نجات بده !!! 

خودمونیم ولی خبرهای واصله از ایران نشون میده کل ایران و همه اقشار دست بر دست هم دادند که دکتر ترافیک عزیزمون رو از صندلی گرم و نرمش بلند کنند و بعد در محیطی مناسب یکی از نامزدهای دیگه رو در صدر امور قرار بدهند !  

امیدوارم این تلاش به جایی برسه و دوباره بعد از چهارسال شاهد بدتر شدن اووضاع نباشیم !  

امیدوارم عقل دوستان و بعد از انتخاب شدن چند چیز رو فراموش نکنند :  

۱- مردم بودند که تو رو انتخاب کردند و حالا که رئیس جمهور شدی بقول پدربزرگ مهندس موسوی سوار اسب نشی که مردم رو یکجور دیگه ای ببینی و بیای پایین و بین مردم باشی !  

۲- وقتی رفتی اون بالا مثلا رئیس سیستم نظارتی رو داداشت نگذاری که بهت هیچکی نگه و کلا یادت باشه جای آدمی بیسواد مثل بعضی وزرای کشور که مدرکشون رو از دانشگاه آکسفورد دورقوزاباد سوفلا گرفتند توی وزارت خونه و به عنوان وزیر کشور نیست و وقتی رئیس جمهور شدی بهترین و تحصیل کرده ترین افراد رو در صدر امور قرار بدی تا پیشرفت کنیم . 

 

۳- تو که قول دادی این طرح مثلا امنیت اجتماعی رو مخصوصا در بعدی که گیر به جوونای مردم میدند جمع کنی یکهو یادت نره ها !!!! 

 

اینم یه اجرای جدید از سرود زیبای سر اومد زمستون که شاهکار بینش پژوه اجرا کرده و از لینک زیر میتونید دانلودش کنید و منبعش سایت موج سوم هست : 

 

دانلود کنید (حجم 3.35 مگابایت)   

 

اینم یک چیز دیگه : 

در استودیو مناظره چه گذشت ؟ حاشیه هایی که تیم احمدی نژاد در صدا و سیما خلق کرد

 

فعلا در امان خدا 

ارادتمند 

رامین

مجاز کردن غیبت

سلام 

تازه رسیدیم تورنتو و خیلی دستمون بنده 

خونه ای که گرفتیم جز گاز و یخچال و ماشین لباسشویی و خشک کن و پرده و موکت چیزی نداشت و باید تکمیلش کنیم . در ضمن اینک باید برای کلاس زبان هم اقدام کنیم . 

وقتیم رسیدم توی راه کامپیوترم خراب شد و اینجا هر کاری کردم درست نشد . رفتیم جاهای مختلف هر کسی یه مدلی نظر داد ... بعضیا گفتند فقط ۹۰ دلار میگیریم روشنش کنیم بگیم مشکلش چیه و بعد تعمیرش کنیم که هزینش جداست ... بعضیا هم گفتند اگر میخای بگذار تا دوشنبه بهش یه نگاهی بکنیم ولی همه میگفتند ایراد از نرمافزارشه ... خودم نظرم این بود که ایراد از سخت افزارشه ... وقتی اومدم خونه به خودم جرات دادم درش رو باز کردم و دیدم هاردش در اومده ... هاردش رو جا زدم و همه چیز حل شد ولی فقط یه ۳-۴ روزی بی کامپیوتر بودم .... این وسط یه ۱۰۰-۲۰۰ دلاری سود کردم . 

سعی میکنم مقاله بنویسم ولی فعلا وقت ندارم ! 

ارادتمند 

رامین

مهاجران به کبک و جا به جا شدن به ایالت های دیگر

سلام 

دوستان و خوانندگان عزیز از همگی بخاطر نظراتتون ممنونم و از شما میخوام باز هم جدا مرا همراهی کنید ! 

دوستان برای چندصدمین بار این موضوع رو تکرار میکنم و خواهش میکنم یکبار هم که شده یکمی توجه کنید اونم نه بخاطر تنبلی من بخاطر اصطکاک کیبردم !!!! این مطلب طولانی و من هم هربار بصورت کامل باید برای هر کسی توضیح بدم و این خیلی سخت و پر اصطلاکه ! 

دوستان شما وقتی به کانادا وارد میشید باید اول ویزاتون که در گذرنامتون زده شده رو تایید کنید . تا اینجا که هیچی ! 

بعد میرید باجه مهاجرت فدرال و برای کارت اقامت که بین همه مشترکه اقدام میکنید و یک سری هم سوال در مورد اینکه سابقه جنایی ندارید یا زندان نرفتید یا با مهاجرت مشکلی ندارید میپرسند ! 

بعد افسر مهاجرت فدرال بهتون میگه دوست دارید برید باجه مهاجرت کبک هم سری بزنید و وارد کبک بشید و در کبک اقامت کنید ؟! در این مرحله شما مختارید ! 

شما پس از ورود رسمی به خاک ایالت کبک میتونید به هر کجا از کانادا برید و حتی میتونید همون موقع و پس از ثبت ورودتون و درخواست برای کارت اقامت برگردید ایران ! 

البته اگر برگشتید برای ایران و یکهو مشکلی در پروسه کارت اقامتتون پیش اومد و ازتون خواستند که برید باید برگردید اینجا و این یک کار رو اصلا توصیه که نمیکنم هیچ بلکه جدا توصیه میکنم این کار رو نکنید ! 

شما برای کارت اقامتتون میتونید آدرسی در هر کجای کانادا بدید تا کارتتون پس از صدور بره اونجا !

 البته من در مواردی شنیدم که حتی ورود افرادی که از ایالت کبک ویزا داشتند هم در ایالت دیگه ای بوده ولی مطمئنا این مورد در آینده ممکنه براتون مسئله ساز بشه ولی اگر ورودتون در کبک باشه و بعد و حتی از خود فرودگاه به جای دیگری برید هیچ مشکلی در هیچ مرحله ای براتون پیش نمیاد ! 


پینوشت: طبق قوانین جدید، برای سیتیزن شدن شما باید چهارسال از شش سال آخر قبل از اقدام کردنتون رو در کانادا سپری کرده باشید.


ارادتمند 

رامین

کلاس زبان برای تازه وارد ها - یکم درد و دل - انتخابات

سلام 

مطلب امروز سه بخش بالا رو شامل میشه .  

کلاس زبان برای تازه واردها :  

در این مورد فقط اطلاعاتم رو میدم و به احتمال زیاد بعدا بیشتر مینویسم ! 

کلاس زبان در ایالت های انگلیسی زبان رایگان و در ایالت کبک همراه با کمک هزینه هست . کمک هزینه کبک تقریبا ۲۵۰ دلارکانادا برای هر نفر هست . البته ناگفته نماند که اینجا هزینه حمل و نقل بالاست و تقریبا هر مسیری که با اتوبوس و مترو در ظرف ۲ ساعت بخوای برای ۲.۵ دلار هزینه باید بکنی . البته کارتهای ماهانه هست مثلا ماهی ۶۰ دلار ! 

این کلاسها برای افراد بالای ۱۸ سال توسط سرویس کانادا (Service Canada) و برای افراد زیر ۱۸ سال در مدرسه و رایگان تشکیل میشه . البته کلاسهای زبانی هم در دانشگاه و کالج هست که باید هزینش رو بدی ! الان برای کلاسهای زبان فرانسه اگر بخوای پاره وقت بری مدت انتظار وجود نداره و سر ماه میتونی بری سر کلاس و برای کلاسهای تمام وقت (تقریبا ۸-۹ صبح تا ۳-۴ بعدازظهر) حدود ۱-۲ ماه باید در صف انتظار باشی ! البته با مراجعه به سایت سرویس کبک (Service Quebec) میتونید انواع روشهای حضور در کلاس رو ببینید که از تمام وقت داره تا غیرحضوری ! 

خاطر نشان میکنم این پول بابت این داده میشه که شما بجای اینکه برید کار کنید و پول در بیارید میرید سر کلاس و زبان میخونید پس اونقدرها هم نمیشه آزاد رفتار کرد و البته پولی هم که میدند به نسبت هزینه ها خیلی کمه !  

کلاسها در مراکز مختلف تشکیل میشه که بهتون نزدیک ترین جا به منزلتون رو پیشنهاد میکنند ! 

یک چیزی که یکی از افراد اینجا به من گفت این بود که حواستون باشه قبل از گرفتن کلاس برید با معلم کلاس صحبت کنید و ببینید لهجش رو میفهمید که اگر نمی فهمید برید با یکی دیگه کلاس بگیرید ! 

در ضمن تا اونجا که میدونم در این کلاسها امکاناتی هم برای نگهداری فرزندان شما در زمانی که شما در کلاس مشغول تحصیل هستید وجود داره !

 

درد و دل : 

دوستان همگی شاهدید که من همیشه جوابگوی سوالات شما بودم و حتی بطور آنلاین و از طریق ای دی یاهو Ramincanada سعی بر در دسترس بودن برای دوستان و خوانندگان عزیز کرده ام ولی یک درد و دل دارم که به عنوان خادم شما لطف کنید و خودتان در مورد آن قضاوت کنید . 

بعضی دوستان عزیز سوالاتی میپرسند که کمی من رو اذیت میکنه برای مثال از ماجرای اومدن ما یا اینکه چه اتفاقی در راه سفر افتاده میپرسند در صورتی که اگر یکم صبر به خرج بدند و وبلاگ رو کامل مطالعه کنند همه چیز دستشون میاد ! 

یا بعضی یکهو از من میپرسند وضع کار فلان رشته اونجا چطوره ؟! خوب دوست عزیز من که اینسایکلوپدیای اینجا نیستم که ... همون کاری که من میتونم بکنم و از طریق اینترنت اطلاعاتی در مورد رشته ها و حرف و بازار کارشون بدست بیارم همون کار رو هم شما میتونید بکنید . من دانش آموزم و فقط میتونم جوابگوی مسائلی باشم که درگیرشون بودم .  

اصلا منظورم این نیست که به کسی توهین کنم یا بگم سوال نکنید ولی سعی کنید سوالاتتون در چهارچوب چیزهایی باشه که یک تازه وارد میدونه نه اینکه هر سوالی رو از من بپرسید ! 

سعی میکنم در یک پست یک سری فروشگاه معرفی کنم برای قیمت اجناس !!! (نامربوط به موضوع) 

  

در پایان وفات حضرت فاطمه زهرا رو به همه مسلمانان واقعی تسلیت میگم و از درگاه ملکوتی آن بانوی نازنین طلب یاری دارم تا بتونم یک روزی دینم رو به کشورم و کلا به جهانیان ادا کنم !!! 

 

ارادتمند 

رامین

مراحل آزمایشات مدیکال

سلام 

به درخواست یکی از دوستان براتون مراحل ازمایسات مدیکال رو توضیح میدم . 

در نخست صبر میکنید تا نامه مدیکالتون بیاد . در این نامه به شما یک پزشک و یک آزمایشگاه و یک رادیولوژی معتبر و معتمد سفارت کانادا در شهرتون معرفی کردند که شما باید با اونها تلفنی هماهنگ کنید و برید اونجا . 

اول میرید آزمایشگاه . اینجا یک آزمایش خون و یک ازمایش ادرار ازتون میگیرند . آزمایش خون برای تایید اینه که شما بیماری های لاعلاج یا صعب العلاج مثل ایدر (AIDS - HIV) ندارید و ازمایش ادرار برای اینه که بفهمند شما اعتیاد (Addiction) ندارید و هر دو هم بصورت معمول گرفته میشه و هیچ فرقی نداره (برای من فرق داشت چون بعد از 12 سال آزمایش خون میدادم و خیلی میترسیدم ولی بالاخره دادم و زیر آزمایش هم نمردم ) 

آخر کار هم یکی یک امضا زیر فرمهای مربوطه ازتون میگیرند . 

بعد میرید رادیولوپی ... خیلی ساده یک عکس از قفسه سینه ازتون میگیرند . اونجا هم دوباره جریان امضا تکرار میشه .  

یک چیزی که هست اینه که امضا هایی که از اول ÷روسه تا اینجا کردید همه باید یکی باشه . این رو به این خاطر میگم که اول کار بنده امضام فارسی بود و هنوز که هنوزه نتونستم به انگلیسی تبدیلش کنم چون باید تطابق داشته باشه . 

روز بعد خود ازمایشگاه و رادیولوژی برگه های مربوطه رو میفرستند برای دکتر . شما هم از دکتر یک وقت میگیرید میرید پیشش .  

اونجا قد و وزن و سلامت چشمتون رو اندازه میگیرند و بعد یک فرم میدند که بیماری هایی رو که داشتید یا دارید رو مشخص کنید ( حال پرسشنامه داره که فقط تیک باید بزنید ) و بعد دکتر سه سوته فشار خون و صدای قلبتون رو میشنوه . دوباره امضا (چقدر ما مهم شدیم که اینقدر باید امضا بدیم ) و بعد هم خودشون گزارش کامل رو میفرستند سفارت . 

بعد از چند وقت هم ویزاتون میاد که داستانش جداست . 

یک نکته ای که هست این بود که برای ما بعد از دو هفته از مدیکال یک نامه از سفارت اومد که نظرمون رو درباره دکتر خواسته بود . ا هم کامل و بدون جا انداختن جزئیات همه چیز رو نوشتیم و پست کردیم . 

 سوالی بود بفرمایید !

فعلا باید برم !!! 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارادتمند 

رامین 

کانادا سرزمین مهاجران

سلام 

بد ندونستم یکمی از مهاجرتی بودن کانادا براتون صحبت کنم . 

کانادا کشور مهاجرانه . یعنی واقعا در عمل بیشتر افراد اینجا مهاجرند . مثلا توی مونترال در هر اتوبوس و مترویی که میری با یک نگاه متوجه میشی که همه یا از آفریقا هستند یا از اسیای جنوب شرقی و یا از آسیای میانه . 

تازه اونهایی هم که قیافه های آنگلوساکسون دارند هم بیشترشون از اروپا اومدند و در بین مردم کانادایی از نظر شکل ظاهر و قیافه گم شدند . 

جدیدا خبری رو در سایت ایرانتو دیدم که شانس پیدا کرد کار برای جویندگان کار با اسامی کانادایی بیشتر ... بنده بصورت صد در صد که هیچ بلکه به هیچ وجه این خبر رو تکذیب نمیکنم ولی باید بگم در این چند وقتی که کارهای اداریمون رو انجام میدادیم کم افرادی رو ندیدم که یا سیاه پوست بودند و یا زرد پوست . بهتر براتون بگم خیلی هم با آدم رفتار خوبی داند و مخصوصا سیاه پوستها خیلی با لهجه قشنگی انگلیسی صحبت میکنند . منظورم اینه درسته در کل کاریابی برای مهاجران سخته ولی غیرممکن نیست که بیاید و بعد از یکمی تجربه و نشون دادن خودتون مثل یک شهروند موفق کارمناسب و در شان خودتون رو پیدا کنید .

خودمونیم ولی این تنوع نژاد یه اثر مثبتی هم که داره اینه که آدم احساس نمی کنه زیادم غریب هست . وقتی میری توی مترو یا اتوبوس و همه نژادها رو میبینی و خیلی راحت میتونی باهاشون از کشورشون و کشورت صحبت کنی احساس غربت نمیکنی .  

اینجا تا یه حدی بین نژادها تفاوتهای اساسی هست ولی نه خیلی . مثلا سیاه ها اجتماعی و مهروبونند و یا چشم بادومی ها کمی دیر جوش و خشکند . هندی ها لهجه دارند و غیرمفهوم صحبت میکنند ولی در همه اینها استثنا هم هست و بیشترین استثنا رو درباره فرزندانی از اینها میشه دید که اینجا به دنیا اومدند یا اینجا بزرگ شدند . 

سعی میکنم بز هم براتون بنویسم 

ارادتمند 

رامین  

 

 

 

 

چرا نظر نمیدید !!!

سلام 

چرا دیگه کسی نظر نمیده ؟! 

خواهشا نظر بدید ! 

اگر هم انتقاد تندی کردید میتونید ایمیلتون رو بدید تا جوابش رو بگیرید . 

در ضمن خدمت دوستان سیستان و بلوچستان عرض ارادت دارم و از همین جا پیام دوستی براشون میفرستم !

ممنون و متشکرم 

رامین