خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

خاطرات یک مقیم کانادا

من در این وبلاگ خاطرات و روزانه های خودم رو از قبل از رفتن به کانادا تا زندگی در کانادا برای شما نقل میکنم .

نوستالژى بو و رنگ

سلام

بزارید همین اول بگم، این پستم کاملا غیر مهاجرتی و فقط برای پر کردن خلاء درونمه.

چند روزیه تو تورنتو هوا بهتر شده، یعنی دما بالای صفر و گاها بالای ده درجه رسیده، خصوصا دیروز که تقریبا بیست درجه بود. یه بوها و صحنه های خاصی، مثل یه لحظه شده که انگار از هفت هشت سال پیش منجمد شده و حالا دقیقا دوباره تکرار میشه. یا شایدم خاطرات خونه ی قبلیمون که توی منطقه ی سرسبزتری بود رو الان برام زنده میکنه. من الان تقریبا پنج سال کانادا هستم، همیشه هم از همه جهت راضی تر بودم از مملکت جدیدم. ایران هنوز سرزمین منه، ولی خوب یواش یواش دارم به اینجا به عنوان یه سرزمین (نا)مادری نگاه میکنم، جایی که شاید از لحاظ نَسَبی خیشاوندی با من نداشته باشه ولی بصورت سَببی شده سرزمین من. میدونم ایران وقتی من ازش اومدم بیرون دیگه جای زندگی نبود، حداقل من اونجا یک دهم شانسهایی که اینجا دارم رو نداشتم، پس دلم برای ایران تنگ نشده ولی بوی گرد و خاک نمناک، نم بارون توی کوچه های خالی، نور کم سوی خورشید از لابلای ابرهای پرمانند، رنگ سبز چمن تازه، و خیلی چیزای دیگه همه و همه به من یه حس دلتنگی خاص میده، یه حس دلتنگی برای گذشته، حالا دارم توی حافظه ناخداگاهم کند و کاو میکنم ببینم این گذشته سه سال پیش بوده، شیش سال پیش بوده یا نه سال.

وقتی از یه نقطه ی دور به زندگی امروزم نگاه میکنم میبینم به نظر خودم من در بهترین کشور دنیا، بهترین شهر دنیا و بهترین نقطه زندگی میکنم پس مثل خیلی از بچه های داخل ایران آرزوی مهاجرت ندارم، حتی به یه شهر دیگه، ولی  از طرفی هم یه آینده ای برای خودم ترسیم کردم که تقریبا هشت نه ماهه دارم به طرفش حرکت میکنم، تا حالا هم تقریبا پیشرفت خیلی سریعی داشتم، اما در این موقعیت کنونی در عمیق ترین دره ی مسیر قرار دارم.

نمیدونم چرا اینا رو برای شما نوشتم ولی احساس کردم اینجا جاییه که میتونم حرفم رو بدون پروا بزنم.

ارادتمند

رامین

نوروز در کانادا

سلام

یکی از دوستان پیشنهاد داده بودند که یک مطلب در مورد نوروز در کانادا بنویسم.

قبل از اون اجازه بدید اشاره کنم من پیغامها و نظرات خیلی زیادی در باب همین مساله که آقا وضع ما اینه و اینه و این و چطور بیایم کانادا دریافت میکنم. ببخشید که جواب نمیدم چون چندین بار گفتم که در زمینه ی مهاجرت اطلاعات دقیقی ندارم و توصیه کردم با مشاورین محترم مشورت کنید.

حالا میریم سر اصل مطلب؛ نوروز در کانادا یه عید شناخته شدست تا جایی که نخست وزیر هرساله به مناسبت عید نوروز پیام میده و شهردار و رییس پلیس شهر (منطقه یورک) در مراسمی که به مناسبت نوروز برگزار میشه شرکت میکنند.

از طرفی هم خود ایرانیها خیلی سر و صدا راه میندازن و مثلا اگر شما در کلاسهای زبان آموزی لینک شرکت کنید، حتما یه پارتی برای نوروز برگزار میشه.

اینجا وسایل عید نوروز و سفره هفت سین خیلی گرونه و نوروز بهانه ای مسثیشه تا بازارهای نوروزی مختلف در همه جا باز بشن و سوپرها و قنادى های ایرانی و افغانی پول نسبتا زیادی به جیب بزنند.

از طرف دیگه این موضوع که سال نوی ما با آغاز بهار و تغییر طبیعت شروع میشه و سال نوی میلادی باسرمای زمستان آغاز میشه برای همه خیلی جالبه و نوروز خود بهانه ای میشه تا بحث و گفتگو و ارتباطی بین ایرانیها و بقیه ملیتها شروع بشه.

علاوه بر نوروز خصوصا در تورنتو ایرانیان عزیز کمال تلاششون رو میکنند که مراسمات عظیم الشان چهارشنبه سوری و سیزده بدر رو بصورت کامل و در حد ترقه و بمب و آتیش زدن کنده ی درخت و گره زدن دوتا درخت بهم بجا بیارن. در منطقه ای که ما زندگی میکنیم معمولا چهارشنبه سوری بیشترین جمعیت توی پارک ملس من و برای سیزده بدر توی لزلی پارک جمع میشن.


دوستان اینستاگرام یادشون نره، اونجا میتونید عکسهای زیادی از تورنتو ببینید و میتونید نظرات و سوالات مربوطتون رو از بنده بپرسید

Instagram

در مورد برنامه صوتی هم ممکنه براتون یه سورپرایز داشته باشم.

در ضمن یه نکته جالب؛ روز ١٤ فروردین توی ایران چه خبر بوده؟!! اون روز بازدید وبلاگ از ٣٠٠-٤٠٠ بازدید کننده در روز که معمول هستش به ٢٠٠٠ نفر رسیده، انگار به همه ١٣ بدر بد گذشته، روز ١٤ ام همه با هم تصمیم گرفتن از ایران خارج بشن.


ارادتمند

رامین


اینستاگرام

سلام

به پیشنهاد دوستان وبلاگی اینستاگرام ساختم

روی اینستا من رو دنبال کنید

@ramincanada


دوستان من اونجا در خدمتم

عکس هم سعی میکنم زیاد بزارم

سوال خاصی هم اگر باشه اونجا جواب میدم

نکته: این اکانت شخصی من نیست, برای دیدن پرفایل من روی عکس آبیه که پایین همین پسته و قراره شکل دوربین باشه کلیک کنید.


ارادتمند

رامین

Instagram

کانادا، جایی بین انگلیس و امریکا

سلام

اولا دوباره عیدتون مبارک.

دوما جا داره به سهم خودم قتل مرزبان ایرانی رو به خانواده ایشون و ملت ایران تسلیت بگم. کلا خشونت اساس نفرت هستش و خود ما همگی میدونیم متاسفانه معمولا این شهروندان بیگناه هستند که قربانی اختلافات دولتها و قدرتها میشن. خدا ریشه ی خشونت رو بکنه و روحیه خشونت ستیزی رو در همه ما بوجود بیاره.

سوما مثل همیشه تاکید میکنم، مطالب زیر نظرات شخصی و اظهارات اجمالی شخص بندس و من دکترای سیاسیم از کالج سلطنتی شیش ماهه که منقضی Expire شده پس لطفا به بنده خرده نگیرید. فحش آزاده ولی من نه قول میدم انتشارش بدم و نه قول میدم که تو دلم به ابا اجدادتون صلوات نفرستم.

حالا بریم سر اصل مطلب؛

بصورت کلی قسمت کانادایی امپراطوریه انگلیسه و حتی کانادا بیشتر به امریکا شبیه تا به انگلیس.

مثلا ما توی کانادا سمت راست رانندگی میکنیم، مثل امریکایی ها، بیشتر مارکهای امریکایی داریم، بیشتر به امریکا سفر میکنیم، بیشترین تجارت رو با امریکا داریم، ماشینهای امریکایی بیشتر داریم، لهجمون بیشتر به امریکایی میکشه و غیره.

ولی قوانین اسلحه در کانادا مثل امریکا ازاد نیست، ولی خیلی راحت تر از انگلیس هستش. یا مثلا وقتی شما به پیشنهادهای آژانسهای مسافرتی نگاه میکنید بیشترشون مربوط به امریکاست، بعد به آمریکای مرکزی و حوزه ی دریای کارائیب، بعد خود کاناداس، بعد میشه انگلیس و اروپا و بقیه جاهای دنیا پس این نشون میده کانادایی ها هم تمایل بیشتری به سفر به امریکا دارند (کالیفرنیا، شیکاگو، فلوریدا و ...) و هم مسافرت اونجا براشون راحت تره.

همچنین همونطوری که قبلا گفتم انگلستان بصورت سیاسی و رسمی در نظام حکومتی کانادا دخالت داره.

از نظر فرهنگ کانادایی ها به ادب و تربیت خیلی مشهورند، پس زیاد شباهتی به گاوچرونهای امریکایی و فرهنگ سخت و آزادشون ندارند ولی زیاد هم اهل آداب و نزاکت (نظاکت، نذاکت) انگلیسی نیستند و بجای چای با شیر عصرانه قهوه ی با خامه و شکر زیاد رو ترجیه میدند.

در آخر میتونم جمع بندی کنم با اینکه کانادا قسمتی از انگلستان محسوب میشه و این انگلیسی ها و فرانسوی ها بودند که سنگ بنای کانادا رو گذاشتند ولی همسایگی کانادا با امریکا تاثیر بسیار زیادی در همه جنبه ها داشته تا جایی که بصورتی خاص و استثنایی در جهان اون رو از سرزمین مادریش متمایز کرده و به سمت و سوی خودش هدایت کرده، البته استقلال کانادا هم در این میان نقش بسزایی داشته.

میدونم کیفیت این مطلب زیاد خوب در نیومد ولی دیگه شما به بزرگی خودتون ببخشید.


ارادتمند

رامین

عیدتون مبارک

سلام

عید همگی مبارک

ببخشیدا، میخواستم عکس بزارم ولی سیستم اینجا واسه موبایل مشکل داره